Harri Mäisti teki harrastuksestaan työn

Harri Mäisti teki harrastuksestaan työn

– Yritys täytti heinäkuussa kolme vuotta. Liikevaihto on koko ajan kasvanut ja näyttää sille, että yrittäjän tie on ollut oikea ratkaisu, sanoo Guitar Servicen yrittäjä Harri Mäisti työpisteessään Tanhuantiellä Kouvolassa.
Mäisti ehti työskennellä 32 vuotta Myllykosken tehtaassa ennen kuin se suljettiin.
– Ehkä metsäteollisuudestakin olisi töitä löytynyt, jos niitä olisi tosissaan hakenut. Iän karttuessa kolmivuorotyö tuntui kuitenkin kuormittavalta.
Hän myöntää, että kun on ollut aina palkkatöissä, kynnys ryhtyä yrittäjäksi on korkea.
– Ilman Protomon yrittäjävalmennusta tuskin olisin yrittäjäksi alkanut. Perhekin oli suopea ajatukselle.
Yrittäjävalmennuksen kävi tusinan verran yrittäjyydestä kiinnostuneita. Mäisti tuumii, että hän taitaa olla ryhmästä ainoa, joka toimii enää kokopäiväisenä yrittäjänä.
 
Harri Mäistikin olisi luultavasti ollut tehtaassa eläkeikään asti. Lähes 500 työttömyyspäivää ehti kulua ennen kuin kielisoittimien ja vahvistimien huoltoon ja korjaukseen erikoistunut yritys oli pystyssä. Tällä hetkellä yrityksessä on myös tarvikkeiden myyntiä ja uusien soittimien välitystä. Asiakkaiden laitteita on myös myynnissä.
Yrityksen perustaminen ei vaatinut suuria investointeja, mutta työkaluihin ja kalustukseen kului euroja.
Pohdinnassa olivat myös työtilat.
– Kotona ei ollut sopivia tiloja, joten järkevintä oli etsiä kivijalkaliike.
Mäisti kiittää Kymen Huoltokeskuksen yrittäjä Juha Varankaa yhteistyöstä. Yrittäjyyskeskus Metropin tiloissa on mahdollista käyttää myös Verstas24:n välineitä.  
– Korjaukset vaativat myös hiomista ja sahaamista. Ja kahviseuraakin löytyy aina.
 
Yrittäjyys ei ole pelkkää auringon paistetta. Ajoittain se on oppia kantapään kautta.
– Ensimmäinen vuosi oli kituuttelua ja starttiraha oli hyväksi avuksi. Yrityksen menestymiseen eivät riitä soittajatutut. Osaaminen mitataan vasta sitten, kun ammattilaiset tuovat soittovälineitään huoltoon ja korjattavaksi.
Harri Mäisti korostaa, että kuka tahansa – harrastaja tai ammattilainen – voi tuoda hänen yritykseensä kielisoittimen huoltoon.
Toivekin Mäistillä on.
– Voisihan sen soittimen tuoda huoltoon vähän aikaisemmin kuin ihan viime hetkellä. Siinä säästää myös asiakas.

– Nyt teen sitä työtä josta pidän. Joka päivä on mukava tulla töihin, vaikka päivän mitta saattaakin venyä. Sähköpostiinkin tulee vastattua mihin kellonaikaan tahansa.

Teksti ja kuva: Stiina Kokkonen

www.guitarservice.fi