Yhteistyökumppanilta: Tekoälyllä vauhtia verkkokauppaan?

Yhteistyökumppanilta: Tekoälyllä vauhtia verkkokauppaan?

Kesäkuussa julkaistu Digibarometri 2017 kertoi, että Suomen erinomaiset edellytykset digitalisaatioon ovat osittain realisoituneet. Kansainvälisessä verkkokaupassa Suomi ei kuitenkaan pääse paukuttamaan henkseleitä. Vuosittain ilmestyvä Digibarometri mittaa digitaalisuuden yhteiskunnallista hyödyntämistä.

Logistiikkayritys Postnord puolestaan tutkii vuosittain pohjoismaista verkkokauppaa. Tänä keväänä julkaistu tutkimus osoittaa selvästi, että me suomalaiset emme ole lainkaan yhtä innokkaita verkko-ostajia kuin ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset.

Mutta suomalaisista lähes joka toinen ostaa kuukausittain jotain ulkomaisesta verkkokaupasta. Kun suomalainen kuluttaja keskimäärin käyttää verkko-ostoksiin 135 euroa kuukaudessa, siitä voi jokainen laskea, että suomalaisille verkkokaupoille olisi tarjolla ihan muhkea lisätuotto, jos ulkomaille valuvat eurot saisi pidettyä kotimaassa. Puhumatta siitä, jos naapurimaan kuluttajat saisi ostamaan meiltä.

Tuorein digibarometri ennakoi, että tekoäly tulevaisuudessa tulee olemaan ”digitalisaation keskeisimpiä alalohkoja”. Pääomasijoitukset tekoälyyn ovat yli kahdeksankertaistuneet viidessä vuodessa. Tekoälyllä tarkoitetaan siis itsenäisesti toimivia ennakointi- ja päättelyjärjestelmiä. Voisiko suomalaisen verkkokaupan saada nousuun tekoälyn avulla?

Asiakkaille tärkeää on verkkokaupan nopeus, henkilökohtaisuus ja älykkyys, räätälöity palvelukokemus. Suomalaisille tärkeintä on  myös selkeä kokonaishinta, selkeä tieto tuotteista ja ehdoista sekä helppokäyttöinen sivusto. Omnichannel-myynti, jossa verkkokauppa ja kivijalkamyymälä toimivat yhteistyössä, on kasvussa.

Business Insider Intelligentin tuore raportti toteaa että tekoälyä hyödyntävät verkkokauppiaat saavuttavat etumatkan muihin nähden. Tekoäly mahdollistaa entistä tarkemmat ja henkilökohtaisemmat tuotesuosittelut, parempia ja tehokkaampia hakutoimintoja (esimerkiksi puhekielellä tai kuvilla) sekä nopeampaa asiakaspalvelua. Kun asiakaskokemus paranevat, kaupan myynti ja tuottavuus kasvavat, osoittavat useat tutkimukset.

Annika Koskela, Digitalisaatiokonsultti

Elisa
Yrittäjien yhteistyökumppani