Sydän uusiutuu Kotkassa

Sydän uusiutuu Kotkassa

Kotkassa on menossa muutos, joka vie kaupunkia teollisuusperinteestä kohti koulutukseen ja yrittäjyyteen perustuvaa tulevaisuuden kasvukaupunkia. Urakka on alkanut Kantasataman alueen kehittämisestä.

Kotka on nimennyt hankkeen sivustolla Kantasataman Kotkan sydämeksi. Meneillään on siis perustavaa laatua oleva sydänoperaatio. Uusi sydän saa virtaa alueelle tulevasta kampuksesta ja tapahtumakeskuksesta. Myös yrittäjävetoinen Old Port outlet -hanke nujuaa pikku hiljaa eteenpäin.

Julkisella investoinnilla mahdollisuuksia yrittää
Kampus ja tapahtumakeskus ovat kaupungin, ammattikorkeakoulun ja kehittämisyhtiö Cursorin hallinnassa olevia asioita. Ensimmäiset asiakkaat ovat yritykset, jotka voisivat sijoittua samoihin tiloihin kampuksen ja keskuksen kanssa.
- Se on ympäristö, joka vetää puoleensa etenkin nuoria. Haemme etenkin yrityksiä, jotka voivat hyötyä AMK-yhteistyöstä, toteaa Cursorin palvelujohtaja Jouni Eho.
Hän listaa toimialoja ICT, startup, tekniikka, ravintolamaailma ja monet yritykset, joilla on tarvetta coworking- toimitiloille.
- Mitä kaikkea mahdollisuuksia tapahtumakeskuksen, Merikeskus Vellamon ja Xamkin yhteinen combo voi tuottaa yrittäjyydelle? Nyt synnytetään seudulle ihan uutta infraa, mitä päästään markkinoimaan puoluekokouksille, messuille ja tapahtumille.

Kotka kohenee silmissä
Matkailuyrittäjä Tapio Heino, Heino Tours (kuvassa alla), pitää kantasataman suunnitelmia Kotkan suurena päänavauksena. Hän näkee kokonaisuuden tuovan paljon uutta niin turisteille kuin kotkalaisillekin.
- Kotka kohenee silmissämme, etenkin nuorille aukeaa mahdollisuuksia. Olemme tottuneet Kotkassa teollisuuden savuisiin saleihin, mutta nyt siirrytään valoon.
Heino näkee kantasataman tuovan lisää etenkin ravintoloille ja kuljetusalan yrittäjille. Etenkin tapahtumakeskus on merkittävä lisä Kotkassa.

Erämys-Keisarin Kosket Oy:n yrittäjä Sauli Orimus (kuvassa alla) on myös optimistinen kantasataman suunnitelmien suhteen.
- Jotenkin ajattelen, että se tuo lisää ihmisiä ja sitä kautta lisää turisteja.
Mikäli tuleva keskus on etenkin suunnattu kokousasiakkaille ja tapahtumille, näkee hän potentiaalia omalle yritykselleen.
- Sinne, missä ihmiset liikkuvat, pitää kuitenkin saada myyntipiste. Ihmisten pitää pystyä ostamaan sieltä myös palvelu, etteivät vain saa infoa.
Omia palvelujaan Orimus näkee kehitettävän nopeampaan valmiuteen. Mikäli turistit eivät viivy pitkään alueelle, pitää yritysten olla nopeammin saavutettavissa.

 

- Olemme tottuneet Kotkassa teollisuuden savuisiin saleihin, mutta nyt siirrytään valoon, sanoo Tapio Heino.

Teksti ja kuvat: Hannu Lehtinen